Usługi komunikacyjne w Norwegii są świadczone przez szereg firm transportowych. W zależności od przewoźnika, firma może specjalizować się w transporcie dalekobieżnym lub lokalnym. Decydując się na podróż, można oczekiwać w pełni wyposażonych autobusów, w których udogodnieniem jest nie tylko klimatyzacja. Przewoźnicy oferują podczas trasy również dostęp do mobilnego Internetu, a nawet kawę / herbatę.
Podczas podróży autobusem musisz posiadać ważny, skasowany bilet. Mandat w przypadku braku biletu wynosi 750 NOK. Próby fałszowania biletu są karalne i grożą mandatem w wysokości 1500 NOK. Kwoty te są ustalane przez norweskie Ministerstwo Infrastruktury. Bilety, które są nieważne zostają zabrane.
Autobusy dalekobieżne
Transport autokarem zazwyczaj jest tańszy niż pociągiem lub samolotem, jednakże zajmuje więcej czasu. Zdecydowana większość przewoźników zachęca do skorzystania z ich usług oferując zniżki np. dla studentów, lub rodzin. Poleca się też rezerwację biletów on-line, przy której firmy gwarantują miejsce do siedzenia i udzielają rabatu.
Największą firmą transportową w Norwegi jest Nor-Way. Firma oferuje około 40 połączeń długodystansowych na terenie całego kraju, w tym 23 na południe od Trodheim. Innym przewoźnikiem, który oferuje trzy połączenia w Norwegii Południowej jest firma Bettbuss Ekpress.
W Norwegii Północnej nie ma jednej linii transportowej i trzeba korzystać z przewozów lokalnych. Należy też wziąć pod uwagę zdecydowanie większe odległości podczas podróży.
Istnieją też połączenia taniej linii Lavprisekspressen na trasie Oslo – Dovre – Trondheim i Oslo – Kristiansand – Stavanger.
Autobusy miejskie
W dużych miastach, np. w Oslo, Bergen czy Trodheim, dostępne są miejskie linie autobusowe, które kursują po mieście i jego okolicach. Informacje i rozkłady można zdobyć w lokalnych biurach informacji turystycznej.
Autobusy w Oslo
Oslo posiada bardzo dobrze rozbudowaną sieć lokalnych autobusów, które obsługuje przedsiębiorstwo Router. Bilety można kupić w kioskach, automatach biletowych, czy obsługiwanych okienkach stacji. Dostępna jest też opcja kupna biletu już w środku transportu, ale po wyższej cenie.
W razie potrzeby, istnieje też możliwość zakupu biletu określonego typu. Oprócz biletów jednorazowych są też bowiem bilety całodniowe, 7-dniowe, miesięczne, lub bilety wielokrotnego użytku. Z pełną ofertą i cennikiem można zapoznać się na stronie
ruter.no.
1. Jaki jest numer do informacji o usługach krajowego transportu publicznego?
117.
2. Na jakiej stronie mogę sprawdzić rozkłady jazdy i informacje dotyczące cen biletów?
Na stronie
www.177.no
znajdziesz informacje dotyczące transportu publicznego na terenie całego kraju. Rozkłady jazdy w Oslo i okolicach dostępne są pod adresem
ruter.no
3. Czy mogę kupić bilet w autobusie?
Tak, wystarczy tylko podać kierowcy miejsce docelowe. Jednakże, należy się liczyć z tym, że bilet zakupiony w autobusie może być droższy. Jest tak np. w Oslo.
4. Czy można zapłacić kartą za bilet kupiony w autobusie?
Tak, ale zdarzają się problemy z nieprzyjęciem płatności, dlatego należy wziąć to pod uwagę podczas planowania podróży. Przyjmowane karty to Visa i Mastercard.
5. Czy można kupić bilet on-line?
Tak, firmy transportowe zachęcają do tego rodzaju zakupu i udzielają różnych zniżek bądź udogodnień za zarezerwowanie biletu drogą on-line.
6. Jak działa zakup biletu on-line?
Po zakupie biletu on-line należy go wydrukować. Kierowca w autobusie ma specjalną listę z numerami biletów i nazwiskami osób, które skorzystały z tej metody zakupu.
7. Czy trzeba rezerwować bilety z wyprzedzeniem?
Podróżując indywidualnie zwykle nie ma takiej konieczności. Rezerwacja z wyprzedzeniem jest wymagana w przypadku podróży dużą grupą.
8. Czy można poprosić kierowcę, aby zatrzymał się w konkretnym miejscu na trasie dalekobieżnej?
Tak, zwykle nie ma z tym problemu.
9. Czy mogę przewieźć narty lub rower w autobusie?
Tak, można przewieźć narty lub rower za dodatkową opłatą, o ile jest na nie miejsce.
10. Czy można przesłać paczkę autobusem?
Tak, jeśli jest wystarczająco dużo wolnego miejsca w lukach bagażowych.