Potrzebuję obsługi firmy
Norweska firma, Norwegia - informacje

Sprzątaczka Norwegia

Spis treści:
Praca jako sprzątaczka w Norwegii
Własna firma sprzątająca w Norwegii

Praca jako sprzątaczka w Norwegii

Czy warto szukać pracy w norweskiej branży sprzątającej?

Wiele osób wyjeżdzających do Norwegii w celach zarobkowych ma wątpliwości. Nieustannie zastanawiają się oni, czy wyjazd będzie dobrą decyzją.

Faktem jest, że zawód sprzątaczki cieszy się ogromnym powodzeniem na całym świecie, także w Skandynawii. Nie oznacza to jednak, że nie warto poszukiwać pracy jako sprzątaczka w Norwegii. Konkurencja jest dość duża, ale nadal można znaleźć zatrudnienie w firmie sprzątającej bądź u prywatnych klientów działając na własną rękę.

Rynek sprzątania w Norwegii jest otwarty na nowych pracowników.

Praca w branży sprzątającej nie wymaga posiadania wykształcenia czy specjalnych kwalifikacji, jednak trzeba być przygotowanym na to, że ważna jest kondycja i sprawność fizyczna. Powszechnie uważa się, że praca jest trudna i męcząca, ale jednocześnie prosta pod względem wykonania. Wszyscy wiedzą jak sprzątać, nie trzeba więc zbyt długo przyuczać nowicjuszy w zawodzie sprzątaczki. Co ważne, Norwegowie cenią zwinne i efektywne sprzątanie.

Plusem pracy sprzątaczki w Norwegii jest możliwość swobodnego wyboru godzin pracy. Dotyczy to oczywiście pracy u klientów prywatnych, ale zdarza się to także w firmach sprzątających, które dają swobodę w układaniu grafiku pracy.

Jakie mogą być przeszkody w pracy sprzątaczki w Norwegii? Z zawodem sprzątaczki wiąże się wiele negatywnych stereotypów, stąd też wiele osób zastanawia się, czy warto podjąć zatrudnienie w tej branży. Jednak współczesna percepcja tego zawodu, zmienia się coraz bardziej. Zawód sprzątaczki zaczyna być doceniany w Norwegii, ale i na całym świecie. Możliwych przyczyn tego zjawiska jest naprawdę wiele. Być może powodem jest fakt, że taka praca wymaga siły, pracowitości i dokładności oraz rzetelności. Biura, restauracje, hotele czy statki nie mogą funkcjonować bez personelu sprzątającego.

Jeśli chodzi o zarobki sprzątaczek w Norwegii, zależą one od wielu czynników. Często wypłata zależna jest od miejsca wykonywania usługi, ponieważ osoby sprzątające w domach prywatnych klientów zarabiają mniej niż osoby zatrudnione w firmie sprzątającej w oparciu o umowę o pracę. Warto przypomnieć także, że wynagrodzenie wypłacane jest w walucie Norwegii, a więc w koronach norweskich.

Obowiązki sprzątaczki w Norwegii

Żeby przygotować się do rozmów kwalifikacyjnych bądź pracy jako sprzątacz lub sprzątaczka w Norwegii, warto przejrzeć kilka czy kilkanaście ogłoszeń oferujących pracę w tym zawodzie.

Na pierwszy rzut oka można zauważyć, że ogłoszenia dotyczą sprzątania różnych miejsc - od restauracji, sklepów i biurowców, po kina, domy prywatne, a nawet statki. Co ciekawe, na portalach pojawia się coraz więcej ogłoszeń, które wśród wymogów nie uwzględniają znajomości języka norweskiego.Oferty z takim zapisem, ewentualnie z zastrzeżeniem wymogu znajomości języka angielskiego, cieszą się dużą popularnością.

Jakie obowiązki sprzątaczki w Norwegii uwzględniają ogłoszenia?

Zarobki sprzątaczki w Norwegii

Trudno podać konkretną sumę zarobków sprzątaczki w Norwegii, ponieważ ostateczne wynagrodzenie zależy od wielu czynników, np.: doświadczenia, znajomości języka, wybranej liczby godzin pracy czy miejsca jej wykonywania.

Warto wspomnieć na początek, że najwyższe stawki za sprzątanie w Norwegii obowiązują w Trondheim i w Oslo.

Przykładowo - za posprzątanie 100 metrów kwadratowych domu:
- Oslo/Trondheim - 5/6 tysięcy koron norweskich,
- inne miejsca w kraju - 3/4 tysiące koron norweskich.

Jeśli chodzi o zarobki sprzątaczek w Norwegii, są one zależne od układu zbiorowego dla tej branży. Takie postanowienie określa minimalne stawki godzinowe. Nie są one tożsame we wszystkich branżach, dlatego przed podjęciem zatrudnienia w Norwegii zaleca się uzyskanie informacji o układzie zbiorowym obowiązującym w danym miejscu.

Zaktualizowane stawki godzinowe dotyczące poszczególnych branż można znaleźć na stronie Arbeidstilsynet, czyli Norweskiej Inspekcji Pracy - www.arbeidstilsynet.no. Zmiany najczęściej następują 1 lipca.

Norweska branża sprzątająca objęta jest układem zbiorowym. Zgodnie z jego postanowieniem, każda pełnoletnia osoba zatrudniona na stanowisku sprzątacza/sprzątaczki w Norwegii musi zarabiać stawkę godzinową wynoszącą co najmniej 151,67 koron norweskich. Analogicznie, osoby niepełnoletnie powinny zarabiać 114,56 koron na godzinę.

Układ zbiorowy reguluje także inne aspekty:
  1. wzrost wynagrodzenia o 50 procent za pracę między 21:00 a 6:00;
  2. wzrost wynagrodzenia o 75 procent za pracę w sobotę w przedziale od 18:00 do 6:00.
Warto podkreślić także konieczność zadbania o legalne zatrudnienie, ponieważ postanowienia układu zbiorowego obejmują tylko sprzątaczki w Norwegii zatrudnione w oparciu o umowę o pracę. Każda tego typu umowa musi posiadać zastrzeżenie zobowiązujące przedsiębiorcę do odprowadzania za pracownika składek na podatek dochodowy oraz składek pracodawcy.

To właśnie pracodawca bądź prywatna osoba korzystająca z usług sprzątaczek, jest w Norwegii osobą odpowiedzialną za rzetelne przestrzeganie przepisów. Warto pamiętać, że karze może podlegać także osoba prywatna, która korzysta z usług sprzątaczki w Norwegii.

Inspekcja pracy może w każdej chwili dokonać kontroli warunków pracy, przestrzegania zasad BHP i warunków wypłacania wynagrodzenia. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, Inspekcja ma prawo zgłosić sprawę na policję, a pracodawca lub klient może zostać ukarany grzywną lub więzieniem.

Gdzie szukać pracy w Norwegii?

Rynek pracy w zawodzie sprzątaczki w Norwegii jest nienasycony, a więc nadal każdy ma szansę na znalezienie zatrudnienia.

Można wymienić siedem sposobów na znalezienie informacji o wakatach na stanowisku sprzątaczki w Norwegii:
  1. strona www.arbeidstilsynet.no - strona norweskiej Inspekcji Pracy, stanowi rejestr wiarygodnych i sprawdzonych firm, które otrzymały akceptację urzędową (ale także tych, które na nią oczekują);
  2. pośredniczki - jest to dość kosztowna opcja, ponieważ takie pośredniczki pobierają do 30 procent prowizji za zapewnienie komuś zatrudnienia w Norwegii, niestety w tym sektorze dochodzi do największej liczby nadużyć i nieprzestrzegania prawa pracy;
  3. polecenia znajomych - znalezienie pracy w branży sprzątającej w Norwegii na własną rękę jest bardzo trudne, zwłaszcza jeśli dysponujemy jedynie językiem angielskim, dlatego doceniane są wszelkie polecenia znajomych bądź zadowolonych klientów;
  4. strony NAV - na stronie internetowej Urzędu Pracy w Norwegii dostępne są ogłoszenia osób poszukujących pracowników bądź konkretnych usług;
  5. portale - zarówno portale firmowe, jak i portale lokalne, pełne są ogłoszeń dotyczących zatrudnienia w wielu branżach;
  6. prywatne agencje zatrudnienia - ich lista znajduje się na stronie www.gulesider.no (można tam także znaleźć dane firm sprzątających, które mogą szukać pracowników);
  7. na własną rękę - samodzielne pisanie i wystawianie ogłoszeń z ofertą sprzątania (ogłoszenia na portalach, do prasy, na tablice ogłoszeń).

Własna firma sprzątająca w Norwegii

Jak założyć firmę w Norwegii?

Otwarcie własnej firmy sprzątającej w Norwegii jest opcją, z której korzysta coraz więcej osób. Procedura zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej (enkeltpersonforetak) jest najprostsza spośród wszystkich innych. Osoby prowadzące ten typ firmy, według norweskiego prawa nazywane są samodzielnymi przedsiębiorcami - selvstendignæringsdrivende.

Proces zakładania firmy w Norwegii jest maksymalnie uproszczony. Pierwszym krokiem musi być rejestracja w Enhetsegisteret, a więc w Centralnym Rejestrze Koordynacyjnym dla Podmiotów Prawnych. Można to zrobić osobiście w urzędzie bądź za pomocą strony altinn.no. Jeśli wybieramy opcję rejestracji internetowej, trzeba wypełnić specjalny formularz. Dokument ten zawiera podstawowe informacje o przyszłym właścicielu firmy - dane, adres, nazwę przyszłej firmy, profil działalności itp. Po wysłaniu formularza trzeba poczekać kilka, maksymalnie kilkanaście dni na potwierdzenie wraz ze specjalnym numerem organizacyjnym (organisasjonsnummer), który pozwala legalnie rozpocząć działalność.

Drugi krok podczas zakładania własnej firmy w Norwegii to założenie konta firmowego. Do tego potrzebne jest potwierdzenie rejestracji firmy z numerem organizacyjnym przedsiębiorstwa oraz paszport bądź inny dokument tożsamości.

O czym jeszcze trzeba pamiętać podczas rejestracji własnej firmy w Norwegii?
  1. samodzielne odprowadzanie świadczeń urlopowych, emerytalnych i wykupienie ubezpieczenia zdrowotnego;
  2. oszacowanie dochodów firmy - jest to krok niezbędny, ponieważ każdy przedsiębiorca musi płacić zaliczki na norweski podatek dochodowy. Wysokość podatku jest zależna od dochodów ostatecznych, dlatego po zakończeniu roku rozliczeniowego trzeba złożyć zeznanie podatkowe. Dopiero po tym norweski Urząd Skarbowy określi nadpłatę bądź niedopłatę podatkową;
  3. zapłata zaliczek na norweski podatek dochodowy - opłacane są one czterokrotnie w ciągu roku - 15. dnia marca, czerwca, września oraz grudnia;
  4. rejestracja w Rejestrze Handlowym (Foretaksregisteret) - rejestracja norweskich firm jednoosobowych jest dobrowolna;
  5. wpis do rejestru podatników VAT - obowiązkowy dla firm, które w ciągu roku osiągną dochody większe niż 50 tysięcy koron norweskich. Norweski VAT wynosi 25%;
  6. wpis w NAV Aa-registeret - wpis w rejestrze pracodawców, kiedy przedsiębiorstwo zatrudnia pracowników;
  7. prowadzenie księgowości - prowadzenie księgowości jest obowiązkowe przy dochodach rocznych wyższych niż 50 tys. NOK, a dokument muszą być przechowywane przez 5 lat;
  8. szkolenie BHP - jeśli firma zatrudnia pracowników, to każdy z nich musi odbyć szkolenie BHP.
Co ważne, firmy budowlane i sprzątające w Norwegii, muszą zadbać o uzyskanie niezbędnych zezwoleń, a także o karty BHP dla wszystkich pracowników.

Firma sprzątająca w Norwegii - Renholdskort

Wiele osób przyjeżdżających do Norwegii zakłada własne firmy, w tym te zajmujące się sprzątaniem różnego rodzaju powierzchni. Norweska Inspekcja pracy czuwa nad tym, by funkcjonowanie tych firm było zgodne z prawem. Jednym z bardzo ważnych aspektów jest posiadanie odpowiednich zezwoleń i zadbanie o legalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Począwszy od 2012 roku, wszystkie firmy sprzątające w Norwegii zarejestrowane w rejestrze VAT, muszą uzyskać autoryzację z Norweskiej Inspekcji Pracy. W praktyce wygląda to tak, że obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorstw z tej branży, ponieważ zarabiają one więcej niż 50 tysięcy NOK w roku.

Kiedy firma oczekuje na autoryzację, jej właściciel powinien już zamówić specjalne karty Renholdskort/ karty HMS. Jest to identyfikator, który musi posiadać każda sprzątaczka w Norwegii. Jednak to na barkach właściciela firmy/pracodawcy ciąży obowiązek zamówienia tego dokumentu. Ważność takiego identyfikatora to dwa lata. Cena jednego egzemplarza to 619 NOK netto.

Jakie dokumenty są potrzebne do zamówienia Renholdskort/HMS?
  1. skan podpisu właściciela karty,
  2. zdjęcie legitymacyjne,
  3. skan dokumentu tożsamości - dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy itd.
Karta ta jest niezwykle ważna, ponieważ dzięki temu że jest imienna, uprawnia każdego pojedynczego pracownika do uczestnictwa w oficjalnych przetargach oraz do pracy w instytucjach państwowych czy w norweskich urzędach. Innymi słowy, karta Renholdskort/HMS daje dostęp do większej bazy klientów dla sprzątaczki.

Norweskie karty HMS

Wymóg posiadania kart HMS dotyczy dwóch branż - budowlanej oraz sprzątającej. Prawo to ustanowiło Ministerstwo Pracy w Norwegii, lecz kontrolę wykonuje zazwyczaj Inspekcja Pracy.

Innymi słowy, HMS to karta identyfikacyjna każdego, legalnie zatrudnionego pracownika. Dzięki nim, kontrolerzy z państwowych urzędów, mogą sprawdzić kim jest dana osoba i gdzie pracuje.

Każdy, kto pracuje na budowie lub w firmie sprzątającej w Norwegii, musi posiadać kartę HMS (inaczej: kartę BHP). Dotyczy to nawet firmy jednoosobowej, nawet jeśli pracę wykonuje tylko właściciel, a także pracowników z zagranicy, którzy pracują w norweskiej firmie. Co ciekawe, rynek prywatny też jest uwzględniony w wymogu posiadania kart BHP.

Obowiązek posiadania kart HMS dotyczy także pracowników delegowanych do Norwegii, bez względu na czas trwania pracy.

Posiadanie kart HMS może skontrolować: Kontroli najczęściej dokonuje Norweska Inspekcja Pracy. W grupie kompetencji tej instytucji leży także zatwierdzenie wszystkich firm, które świadczą usługi sprzątania w Norwegii.

Jaka kara grozi pracownikom, którzy nie posiadają kart BHP?

Zamówienie kart HMS dla pracowników jest obowiązkiem ciążącym na pracodawcy, który jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i legalne zatrudnienie. Tak więc kara za brak kart również dotknie pracodawcę.

Jeśli niedotrzymanie obowiązku posiadania karty BHP dotyczy kilku pracowników, mogą oni dostać nakaz wyrobienia ich w określonym terminie. Niedotrzymanie tego nakazu skutkuje zazwyczaj wydaniem zakazu wykonywania obowiązków w ramach pracy.

Najczęściej karze się grzywną, jednak może zdarzyć się tak, że Inspekcja Pracy w Norwegii musi zainterweniować w sposób bardziej dotkliwy.

Inne, poważniejsze czy masowe przypadki zaniedbania tego obowiązki, karane są zgłoszeniem na policję, niekiedy kończą się zamknięciem firmy bądź karą pozbawienia wolności.

Wysokość kary zależy głównie od liczby pracowników, którzy nie mogą przedstawić własnej, imiennej karty HMS, ale są zatrudnieni w firmie. Norweska Inspekcja Pracy często przypomina, że pracownicy sektora budowlanego bądź branży sprzątającej, którzy nie posiadają karty BHP, będą traktowani jako zatrudnieni „na czarno”, a nielegalne zatrudnianie jest karane.
Potrzebujesz pomocy w sferze formalności Twojego biznesu?