Potrzebuję obsługi firmy
Firma w Norwegii Formalności i sprawy urzędowe Kredyt w Norwegii
Zapraszamy Cię również do naszej nowej zakładki na temat prowadzenia firmy w Norwegii. Znajdziesz tam wszystkie aktualne informacje oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w jednym miejscu!
Przejdź do zakładki
Wpisz wyszukiwaną frazę lub słowo kluczowe:


Firma w Norwegii, najczęściej zadawane pytania:


1. Czy można, w ramach jednej działalności, świadczyć usługi z dwóch niepowiązanych ze sobą branż?

Istnieje taka możliwość, pod warunkiem, że obie branże będą wpisane w zakres działalności. Aby to zrobić należy wypełnić wniosek identyczny do tego używanego podczas zakładania firmy, powinieneś przy tym pamiętać, żeby zaznaczyć opcję aktualizacja danych firmy, a następnie, w punkcie zakres działalności, wpisać drugą branżę firmy.

2. Jaki jest termin zgłoszenia pracownika w NAV?

Do piątku w następnym tygodniu, po tygodniu, w którym pracownik został zatrudniony.

3. Czy możliwe jest założenie i prowadzenie działalności gospodarczej w Norwegii, jeżeli nie jest się tam zameldowanym? Czy można mieć tylko adres siedziby firmy, nie będąc zameldowanym? Czy trzeba mieć w takim wypadku pozwolenie na pracę?

Obowiązek meldunku istnieje w przypadku, gdy chce się przebywać w Norwegii dłużej niż 6 miesięcy. Nie trzeba mieć meldunku, żeby prowadzić działalność gospodarczą, jednak siedziba firmy musi posiadać norweski adres. W chwili obecnej obywatele RP nie muszą składać podania o pozwolenie na pracę.

4. Mam firmę w Polsce, współpracuję z firmą norweską. Mój zleceniodawca z Norwegii poinformował mnie, że powinienem znaleźć rezydenta, bo tylko na jego konto może wpłacić pieniądze. O co chodzi?

Musisz znaleźć reprezentanta VAT-u, który będzie naliczał i odprowadzał VAT za Ciebie. Twój zleceniodawca może przelewać pieniądze na konto rezydenta, ten zaś przelewa VAT do urzędu skarbowego, a na Twoje konto przelewa tylko kwotę netto. Reprezentantem może być norweska firma lub osoba, która ma stały numer personalny w Norwegii.

5. Czy enkeltpersonforetak można przenieść na małżonka? Firma nie ma obecnie dochodów, ma natomiast wartościowy towar. Nie chcę dalej jej prowadzić, chciałabym ją przekazać lub sprzedać bez żadnego dochodu. Czy działalność może zmienić właściciela, czy mój mąż musi jednak założyć swoją firmę?

Enkeltpersonforetak nie może zmienić właściciela. Możecie z mężem być współwłaścicielami firmy i podzielić się rocznym dochodem – nic dla Ciebie, cały dochód dla niego. Jeśli natomiast nie chcesz w ogóle mieć związku z firmą, mąż powinien otworzyć swoją firmę. Wtedy mogłabyś sprzedać mu cały towar i zamknąć swoją firmę.

6. Jeśli jestem Daglig Leder w Enkeltpersonforetak, nie mogę zatrudnić małżonka. Jak w takim razie to rozwiązać?

To prawda, że nie możesz go zatrudnić, lecz prowadzenie razem firmy znaczy coś innego. Formalnie nie trzeba tego nigdzie zgłaszać, wpisuje się tylko szacowane dochody z firmy we wnioski o kartę podatkową, a dochód dzieli się między małżonkami w rozliczeniu rocznym. Wpisuje się to w osobną rubrykę – dzieli się kwotowo lub procentowo.

7. Mam pytanie. Czy zmiana nazwy firmy jest płatna? Chcąc zmienić nazwę firmy wypełniam w druku Blankett for enkeltpersonforetak pole 1.1 ze starą nazwą i 1.2 z nową?

Jeżeli firma zarejestrowana jest tylko w Enhetsregisteret, wszelkie zmiany są darmowe. Jeżeli jest ona dodatkowo zarejestrowana w Foretaksregisteret, zmiana nazwy kosztuje: 2250 NOK, gdy wniosek jest składany drogą elektroniczną lub 2 832 NOK, gdy wniosek zostaje złożony w wersji papierowej. Jeśli płaciłeś taką kwotę przy rejestracji firmy, to znaczy, że jest ona zarejestrowana w Foretaksregisteret. W polu 1.1 wpisujesz starą nazwę, a w polu 1.2 – nową.

8. Jaki formularz wypełnia się przy zmianie nazwy firmy ?

Ten sam, co przy rejestracji firmy.

9. Chcę otworzyć NUF w Norwegii. Mam firmę w Polsce. Czy muszę przetłumaczyć na norweski wszystkie dokumenty związane z firmą w Polsce?

Dokumenty trzeba przetłumaczyć na język norweski lub angielski. Potrzebny jest wypis z rejestru działalności gospodarczej (KRS lub wpisu w CEIDG – w zależności od formy prawnej firmy w Polsce) potwierdzający dane firmy.

10. Czy spółki AS muszą płacić MVA obowiązkowo co 2 miesiące, czy mogą też płacić rocznie?

Jeśli obrót roczny nie przekracza 1 mln kr, mogą płacić rocznie.

11. Czy auto zarejestrowane jako kombinertbil mogę zgłosić jako auto firmowe, czy musi być to varebil?

Jako firmowy możesz zgłosić dowolny samochód, jednak tylko w przypadku varebil możesz odliczać VAT od zakupionego paliwa.

12.Czy to prawda, że nauczyciele są zwolnieni z płacenia VAT-u, nawet jeśli udzielają korepetycji i ich dochód przekracza 50 000 nok?

Undervisning jest zwolnione z VAT-u, a zatem nie dolicza się też VAT-u przy obrotach powyżej 50 000 nok. Nie można też odpisywać VAT-u z kosztów działalności.

13. Czy żeby odliczyć VAT, do deklaracji należy zliczyć sumę VAT-u z kosztów, itd., a następnie zliczyć VAT z faktur wystawionych i obliczyć różnicę?

Tak, trzeba jednak pamiętać, że są koszty, od których VAT-u nie można odpisać.

14. Do kiedy należy rozliczyć się z VAT-em rocznym?

Rozliczyć trzeba się do 10 marca kolejnego roku obrotowego.

15. Jak przyznawany jest numer identyfikacji podatkowej?

Aby przyznać firmie numer identyfikacji podatkowej należy zarejestrować podmiot w Enhetsregisteret (Rejestrze Podmiotów Gospodarczych). Rejestracji dokonuje się przez wypełnienie formularza Samordnet registermelding (BR-1010). Można go wypełnić drogą elektroniczną pod adresem Altinn.no. Gdy chcemy wysłać wniosek do Brønnøysundregistrene w wersji papierowej, formularz wniosku do wypełnienia można znaleźć na stronie https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/skjemakatalog/ (w pierwszej pozycji w tabeli) Zgłoszenie do rejestru (BR-1010) to ujednolicony, wspólny formularz do rejestracji zarówno w Rejestrze Podmiotów Gospodarczych (Enhetsregisteret), jak i w Rejestrze Przedsiębiorstw (Foretaksregisteret), Rejestrze Płatników VAT (Merverdiavgiftsmanntallet), Rejestrze Pracodawców i Pracowników (NAV Aa-registeret), Rejestrze Firm i Przedsiębiorstw Centralnego Biura Statystycznego (Statistisk sentralbyrås bedrifts- og foretaksregister), Rejestrze Instytucji Dobroczynnych (Stiftelsesregisteret) i na liście podatników płacących po terminie (Skattemanntallet for etterskuddspliktige).
Potrzebujesz pomocy w sferze formalności Twojego biznesu?